Jika kita.....?

Assalam..

Mari baca entry larut malam...
Jika hati kita masih kuat terarah pada dunia yang sementara ini, bermakna kita masih hina dalam penilaian Allah swt.
Jika kita masih takut dan bimbang kepada makhluk bererti pada hakikatnya kita belum menghadap Allah dalam erti kata yang sebenarnya.
Jika kita sudah mulai terarah pada amal ibadat bermakna sudah ada bantuan Allah atas kita.
Jika ilmu pengetahuan agama kita sudah mulai terbuka pintunya buat kita, bererti kita dikehendaki Allah untuk cenderung kepadanya.
Jika kita telah mulai sekali-sekala menyampaikan isi hati kita kepada Allah, bermakna pintu dialog antara hamba dengan Allah telah dibukakan olehnya dan hal itu bererti kita telah mulai mendekat kepadanya.
Jika kita sekali-sekala diuji oleh Allah dengan bala, bermakna Allah memberi petunjuk kepada kita supaya kita sentiasa sabar menghadapinya.


Jika kita beransur-ansur telah dapat menghilangkan selain Allah dari hati kita, bermakna kita telah mulai ditonton Allah untuk beradap kepadanya.
Jika kita telah menerima secara ikhlas segala ketentuan Allah atas kita, baik yang manis atau yang pahit, bererti pintu redha telah dibukakan Allah buat kita, dan itulah pintu yang agung, sempurna dan mulia di sisi Allah atau lebih tepat sekali persamaannya terkandung di dalam kalimat LAHAULAWALA QUWATA ILLABILLAH. Inilah tahap yang perlu kita cari Insya Allah.

p/s Utk kita renungkan n muhasabah denganya..!!

5 ulasan:

msredcheesecake berkata...

tak rugikan dekatkan diri kita dengan DIA....

Just a Little Girl :) berkata...

Hurmm , betul tu :)

ejulz berkata...

smoga kita sntiada diredhaiNya.. :)

E'in berkata...

muhasabah diri yg kerdil nie..

syiela berkata...

amat berharap agar sentiasa dekat denganNYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua catatan di atas daripada Hunyeda