Ilmu Blogspot Blogger Malaysia

Assalamualaikum
!*___*!

Saya tertarik dengan Kontest yang di anjurkan oleh blogger Hasrul Hassan. Mengenai ilmu blogger, apa salahnya saya kongsikan beberapa tips yang saya tahu kan. Ini akan menilaikan lagi blog saya sendiri, daripada blog yang cuma sekadar kosong jer, ya tak.. Ok, dalam entry ini saya ingin berkongsikan 3 ilmu blogspot yang saya tahu. Semua  dari pengalaman saya sendiri selama saya jadi seorang blogger..*blogger kah? Antara ilmu blogspot ialah bagaimana ramaikan pengunjung blog, praktikkan ilmu SEO & cara meningkatkan trafik blog serta Tips meningkatkan kualiti blog. ^^
http://www.hasrulhassan.com/2014/01/kontes-ilmu-blogspot-malaysia.html

Bagaimana ramaikan pengunjung blog 
Ini penting sebab bukan mudah nak buat orang berkunjung di blog kita. Bagi saya mudah jer, kita cuma rajinkan diri dengan berblogwalking. Memang memerlukan kita mencuri sedikit masa, tapi percayalah hasilnya memang sangat memuaskan. Walupun 50% daripada mereka datang sekadar membalas kunjungan kita, tapi mungkin separuh lagi akan membaca entry kita, dan tidak mustahil mereka akan follow blog kita. Bukan itu saja, untuk ramaikan pengunjung blog lagi, saya berusaha membuat entry yang bermanfaat dan berkualiti. Seperti perkongsian segala tips-tips berguna ataupun menenai tips blogger. Sebab ini akan menarik minat pengunjung lagi. Serta saya kurangkan menulis entry yang berkaitan peribadi saya. Saya ada membincangkan mengenai Tips membuat ramai pengunjung.

Meningkatkan trafik blog & praktikkan ilmu SEO
Dengan menggunakan PING, seperti pingbusuk.org, myping adalah cara yang paling mudah yang saya gunakan untuk tingkatkan lagi trafik blog. Bukan itu sahaja, dengan menyertai blogger page yang semakin banyak di laman fb memudahkan lagi saya mempromote dan mempromosikan blog saya. Sambil menyelam minum air la, kita berFB sambil mempromote blog. Hee... Berkaitan SEO, saya masih belajar dan berusaha memahi serba sedikit berkaitan SEO, tetapi saya turut mempraktikkan SEO yang sedia ada, dengan meletakkan meta tag di bahagian HTML. Bagi mahu menyemak status SEO blog, caranya boleh ikuti Di sini. Untuk meningkatkan jumlah follower pula, saya menyertai atau menganjurkan giveaway/contest kerana apabila saya sertai, maka makin ramai kenalan yang boleh saya cari..tetapi apabila saya menganjurkan, maka blogger lain akan menyedari kehadiran saya. Macam tulah...

Tips meningkatkan kualiti blog
Bagi saya kualiti blog adalah dengan menulis entry yang menarik dan mempunyai info yang berguna. Pengolahan idea mestilah bijak dan kreatif, dan kalau boleh mengelakkan copy paste entry blog lain. Saya menggunakan tulisan yang mudah di fahami dan saiz tulisan yang tidak terlalu kecil, kerana memudahkan dibaca oleh pembaca. Jangan kerana tulisan itu cantik, tapi susah di fahami.

Blog juga perlu kemas, dan saya menggunakan tema warna blog ialah warna light pink combine turqhouies untuk menarik perhatian pembaca lagi. Bagi penggunaan gambar pula, saya sering menggunakan image bagi setiap entry untuk memainkan lagi peranan entry tersebut. Kerana dengan gambar pembaca akan tertarik diserta entry yang berguna, bukan itu sahaja, pembaca terlebih dahulu akan melihat image berbanding entry, kerana kita perlu sedar kecekapan mata kiri dan mata kanan adalah berbeza. Mata kiri lebih focus terhadap gambar dan mata kanan sebaliknya. Jadi jangan abaikan penggunaan image k.

Semoga ilmu ini bermanfaat buat semua pembaca. Penat kepala berfikir nak buat entry terbaik ne. Heee..Semua ini berdasarkan pengalaman saya sendiri dan berharap info ringkas ne dapat di terima oleh semua para blogger. Giveaway saya masih berjalan dan mari support blogger sesama blogger  GA Santai Hunyeda

Kontes Ilmu Blogspot Blogger Malaysia dianjurkan oleh HASRULHASSAN.COM dan ditaja utama oleh Blog Hebat Syuhada1981.com, Dikbee.com, AbangEnsem.com, EjamOthman.com, Saji.my serta ditaja bersama oleh Blog Mesti Baca Babyaimacomel.blogspot.com, MawardiYunus.com, MiziSempoi.com, DindaMaisarra.blogspot.com, Ecadwinkyasha.com, Terbaek.net, DuniaFarisya.com, Paly.my, Phat.my dan Blog Ieta. Kontes Hadiah Utama Tunai RM400 disokong KomisenJobdirumah serta iBiasiswa.my.

15 ulasan:

Farah Arina berkata...

wish u luck :)

Aku pengembara berkata...

Ilmu yg bermanfaat.. x lama lg admin blog nie jadi pakar SEO satu hr nti.. Hehe.

Saya pun nak join tp smpai skg x join2.. pening cari idea... :)

fragmenbiru berkata...

Gud luck!!!

Asha Lya berkata...

selamat bersegmen ieda..kot2 ada rezki kan

Unknown berkata...

Nice sharing Huny.. :)

Nadiaafarhanaa berkata...

bagusnya dua dalam satu. selamat bersegmen dan berkongsi ilmu :)

Unknown berkata...

selamat bersegmen Huny..goodluck :)
salam kenal dari akak..:)

norhasnizakhalid berkata...

gud luck dear, info semua tip top!

Mizz Aiza berkata...

menarik contest ini eda.. semoga berjaya.. :D

Fiza Aizzawa berkata...

gd luck ieda.. >_<

Azhafizah MN berkata...

sambil bersegmen boleh tambah ilmu blogging kan..selamat enjoy the segmen :)

Blog Santai berkata...

Good luck eda..nak join tapi malas nak mengarang..camne tu..

Affy Afiqah berkata...

semoga berjaya....bermanfaat sangat perkongsian ni :))

Khir Khalid berkata...

All the best eda.. :)

MyCherita berkata...

terima kasih diatas perkongsian ini.datang dari senarai peserta segmen ilmu blogspot. rajin huney buat entri ini ya..apa2 pun gudluck..ok.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua catatan di atas daripada Hunyeda