Kebaikan Minum Air Selepas Bangun Tidur

Assalam


Selalunya saya memang praktikkan minum air sebanyak yang mungkin. Sebab saya ne jenis orang yang memang jarang sangat nak minum air.. sebab kalau minum banyak sangat conform ke tandas la jawabnya. Tapi di sebabkan aku sering mengalami degupan jantung yang amat kuat, aku sering amalkan minum air yang secukupnya. Kalu boleh minum air  sebelum dan selepas tidur. Sebab banyak kebaikan minum air ne. Apalagi kita minum air selepas bangun dari tidur. 

Pernah ternampak rancangan Rahsia Kak ton di Tv1, memberi tips mengenai minum air selepas bangun tidur dan dicampurkan dengan perahan air limau. No campuran gula..amalkan setiap hari kalau nak jaga kesihatan..itu kata Kak Ton lah..rasa macam nak buat je..yalah manataknya kak Ton cantik macam tu..ye tak? hee...Antara lain kebaikannya minum air adalah :


1. Meningkatkan Tenaga
Dengan minum air sejurus selepas bangun tidur akan meningkatkan kadar metabolisma anda, ia kan membantu anda jadi lebih peka dan segar disebabkan meningkatnya kadar tenaga dalam badan.

2. Membuang Toksin
Ia juga dapat membantu membuang toksin yang ada dalam tubuh badan anda. Ini kerana selepas beberapa jam anda tidur badan anda tidak mendapat sebarang cecair untuk itu. Sebab itu kita sering membuang air kecil..nah itu tanda yang baik bagi proses pembuangan toksin dalam badan.

Anda tahu tak?
  1. 2 gelas air setelah bangun tidur – Dapat membersihkan organ-organ internal. 
  2. Minum segelas air 30 minit sebelum makan -Dapat membantu fungsi seluruh pencernaan dan ginjal. 
  3. Minum segelas air sebelum mandi -Dapat menurunkan tekanan darah. 
  4. Minum segelas air sebelum tidur -Dapat mencegah stroke dan serangan jantung

19 ulasan:

aswa leyla berkata...

nice sharing . air kosong jugak untuk diet taw . let say brt awk 50 . awk kne minum air 2.5 liter sehari . jom join segmen ni u dapat friendship bracelet . http://troublemaker291.blogspot.com/2013/12/segmen-buddies-tak-kan-terpisah-by.html

Asha Lya berkata...

air masak memang byk khasiat..lebih2 lagi kalau kerap kita ambil.tpi masalahnya yang nak membuang tu malas hehe..

Khir Khalid berkata...

Mmg menyegarkan & membersihkan dalaman tubuh. T kasih diatas perkongsian eda.. :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) berkata...

banyak manfaat minum air kosong.. kadang tu akak terlupa juga minum air.. hehe..

Chot berkata...

nice sharing..chot pun liat jugak minuma air msak byk2 ni. Kena paksa diri selalu..hehe

Azlan Strider berkata...

thanks 4 da sharing..sy sekarang kalau kat opis memang minum air kosong..at least 1 liter sehari..dan amalan tu terbawak2 pulak smpai kat umah..hehehe

Regards,
-Strider-

Tasha Aqisha berkata...

info yang sangat menarik... selalu buat mcm tu... tapi tak tahu pulak ada rhsia kesihatan.... bw sini

Vee Lea berkata...

Nice info. Nak amalkan lepas ni :D

nadzim bakri berkata...

Nak amal la :)

Raudzah Z berkata...

yang perahan limau tu baru tau..thanks hunny ..boleh cuba ni!!!

Normi Nieza berkata...

good sharing..:)

Ohno!!! berkata...

Assalamualaikum... tinggal jejak kat sini :D
http://ohno83.blogspot.com/

Yumida Huda berkata...

aah kan ieda byk khasiat minum air putih ni
esp bila baru bgn tdo rs macam malas je nak basahkan tekak

oh ya nk tanya yg pemenang aritu hadiah dah sampai kat mereka ke belum?

Pha Is berkata...

pernah terbaca sebelum ni.. kadang2 amalkan, kadang2 terlupa..

Mime MF berkata...

sy ni ikut je..kdg minum air byk..kdg sikit je minum air..huhu tp mmg bagus amalkan minum air kosong byk...

MyCherita berkata...

nice info... terima kasih for sharing..

CDI Mell berkata...

Salam dear..
thnks sharing info terbaikkk!!!
salam kenal..kak pun sabahan blogger juga.. kak dah follow.. :)

CDI Mell berkata...

Menarikkk..
thnks for sharing..

Nur Diana berkata...

Trima kasih. Sangat bermanfaat. Sudi jemput ke blog kindhearty.blogspot.com. Tq.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua catatan di atas daripada Hunyeda