Cara mengatasi masalah susah tidur

Assalamualaikum

!*__*!

Ada yang belum tidur lagi..Macam saya..heee..Emm tiap-tiap malam mengalami masalah susah mahu tidur. Selalunya benda yang buat aku tidur ialah dengar lagu dan kosongkan fikiran. Selagi otak masih berfikir dan berangan selagi tu lah aku tak boleh tidut. hihi^^

Selalunya penyebab susah tidur ne atau di panggil INSOMNIA adalah di sebabkan sering begadang menonton tv, mengerjakan tugas, tidak punya waktu tidur yang tetap, tidur dengan perut kosong, beban fikiran, masalah keluarga, ataupun stress kerja.



Antara tips-tips cara untuk mengatasi masalah susah tidur :-
  • Biasakan tidur teratur pada jam yang tetap, maksimum jam 11 malam.
  • Kurangkan dan elakkan bergadang.
  • Elakkan makan lewat malam, tapi mcm saya memang tak hiraukan langsung pasal makan malam ni, tu yang susah sangat mahu tidur.. hee
  • Kurangkan minum kopi, minuman beralkohol, dan juga merokok pada waktu malam
  • Lakukan apa yang anda sukai, seperti suka tidur dengan lampu tertutup atau dengan lampu terang.
  • Selain itu, nak ada lagu serta alunan muzik, ataupun sepi. Korang kenali gaya tidur yang macam na sesuai dengan korang.
  • Pilih yang sesuai, nak guna aircond, ataupun kipas di saat anda mahukan yang lebih nyaman.
  • Guna selimut tebal, kalau panas abaikan jer.. hee
  • Minta orang-orang sekitar untuk tenang, jikalau tidur dengan housemate yang mempunya bilangan yang ramai..heeee
  • Badan sentiasa selesa dan nyaman
  • Paling penting baca doa dan jangan lupa cuci kaki.huhu
P/S Rasanya apa yang korang buat bila mengalami masalah susah tidur ne?? Jom share..

9 ulasan:

Aniq Bukhary berkata...

terima kasih atas perkongsian.. take note! saya selalu jak susah mau tidur.. Nie pun belum tidur lg.. hehe

Muhammad Khairuddin Lim berkata...

Nice sharing...

Ahmad Zu Mal Md Rayi berkata...

Dah bangun tidur pun. Hehe :)

Petak Bunga berkata...

Dulu msa ngaji adalh mslh xleh tdo.
Skrg, jumpa bantal..terus ngntuk.
Duk atasvkerusi pn ngantuk..

Kijo lg la ngntuk...haha..
Ada petua xnk ngntk time kijo..kena cukup tidor..masalhnya...mna cukup..ha

Wan Maruzen Wan Husain berkata...

thanks for sharing...

Farah Arina berkata...

farah selalu sangat berangan sebelum tidur. kadang-kadang tu fikir nak tidur pukul 11. tapi akhirnya, farah tidur pukul 1. hehe xD

Khir Khalid berkata...

T kasih atas perkongsian eda.. :)

Ikha Mohd berkata...

nice sharing.. kalau saya susah nak tidur saya selalunya dengar lagu.. hihihihi

siPenulis berkata...

Saya memang ada masalah nih. Thanks tip nya ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua catatan di atas daripada Hunyeda