Kisah pemuda dengan sang Ustaz

Assalam
***********

Hari ini sibuk sangat buat kuih untuk Raya Haji nanti yang jatuh pada tarikh 15 ni. Mesti ada di antara anda yang tidak teruja sangat dengan raya Haji, yalah anggap macam perkara biasa, hari-hari biasa yang berlaku. Tapi tidak bagi saya, sebab Raya Haji memang sangat bermakna, dan di situ jugalah para keluarga still berkumpul. Macam juga Raya aidilfitri..Ok, stop cerita pasal ini raya…kan dah bercelarut pembukaan kata untuk entry ni. Hehee….Sebenarnya nak cerita mengenai soalan pemuda kepada sang ustaz. Mereka berdialog, tapi saya Cuma lakarkan je cerita ni dengan penulisan di blog. 60 percent sama seperti apa yang di sampaikan.. ini cuma penambahan idea saya sendiri, dan bolehlah fikir-fikirkan, hihi.


Ada seorang pemuda berkata kepada sang ustaz, kenapa syaitan dimasukkan ke dalam neraka, bukankah mereka juga di perbuat daripada api. Mungkin syaitan itu tidak akan berasa sakit, atau sebaliknya. Si ustaz terus menampar muka pemuda tersebut, dan pemuda itu terus terkejut dan berasa sakit, lalu berkata “kenapakah engkau telah menamparku”. Si Ustaz lalu berkata bukankah kita sama di perbuat daripada tanah. Dan engkau berasa sakit apabila aku menamparmu, begitu juga dengan syaitan yang turut berasa sakit, meskipun diperbuat daripada api dan tempatkan di neraka..

Jadi itu je yang nak di kongsi, korang bolehlah fikir-fikirkan what the moral story berdasarkan story aku ini. Cuma satu je saya kongsi dengan soalan si pemuda tadi. Act, banyak…tapi kalau nak di buat cerita daripada dialognya,memang alamatnya panjang lebar lah entry aku. Heee… 

The end...

3 ulasan:

AmyZana berkata...

Oh dah pernah baca dah post nih dekat facebook. Tak boleh blah tapi betul apa yg ustaz tuh cakap ._.

Sally Samsaiman berkata...

nice sharing indeed :)

Khir Khalid berkata...

Mmg betul apa yg ustaz tu cakap.. thanks sharing :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua catatan di atas daripada Hunyeda