Makna hidup menurut Al Quran

Assalam

*******
Seperti yang kita tahu, dengan mendalami Al-Quran adalah cara untuk kita menemukan makna hidup yang sebenarnya. Oleh itu beberapa pemahaman tentang makna hidup melalui Al-Quran.


 Hidup Adalah Ibadah
Dalam Islam erti hidup ialah ibadah. Keberadaan kita di dunia ini tiada lain hanyalah untuk beribadah kepada Allah. Makna ibadah bukan saja bererti hanya solat, puasa, zakat, dan haji, tetapi ibadah dalam setiap aspek kehidupan kita.Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.” 

 Hidup Adalah Ujian
Segala masalah yang berlaku adalah ujianNya. Allah akan menguji manusia melalui hal-hal sebagai berikut 
dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan, dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun”.”Al Baqarah 

 Kehidupan di Akhirat Lebih Baik dibanding Kehidupan di Dunia
Sudah sedia maklum, kehidupan di dunia adalah pinjaman sementara untuk kita mengumpul pahala dan menambah iman. Kita juga tahu bahawa akhirat adalah kehidupan kekal buat selamanya. Kehidupan akhirat lebih baik daripada kehidupan di dunia, tetapi kenapa kita masih lalai dan buat tidak tahu. Itulah tabiat kehidupan didunia yang hanyut dengan kelalaian.
 “dan sesungguhnya hari kemudian (akhirat) itu lebih baik bagimu daripada yang sekarang (permulaan).”Adh Dhuha 
Hidup Adalah Sementara
 Allah berfirman, “Hai kaumku, sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (sementara) dan sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal.“ Pokoknya tiap yang hidup pasti akan merasakan mati. Kita akan di uji dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan.
Maka, dengan itu...Jika hidup kita adalah ibadah, maka pastikan semua aktiviti kita adalah ibadah. Dengan cara selalu meniatkan aktiviti kita adalah ibadah...
Jika hidup adalah ujian, kita kenalah menjalani hidup dengan penuh kesabaran dan redha ja...
Jika kehidupan akhirat itu lebih baik, maka kita harus memberi keutamaan kehidupan akhirat. Bukan berarti meninggalkan kehidupan dunia, tetapi menjadikan kehidupan dunia sebagai bekal menuju akhirat....
Jika hidup ini adalah sementara, kita perlu ada kesungguhan dalam beramal. No...no...angan yang panjang sampai kelangit, apalagi malas coz kita tidak hidup selamanya. 

9 ulasan:

Abak@Pedamba Cinta Penuh Mahabbah berkata...

Alhamdulillah..muhasabah diri di malam hari,moga2 kita perbaiki diri kita kearah yang lebih baik..InsyaAllah...
Hamba tetap hamba,tempatnya adalah hina..maka laksanakanlah perintahNya dan jauhi larangan Nya..

NABILAH HAFIZUL. berkata...

Seringkali diri ni lalai dengan apa tujuan sebenar hidup. Terima kasih di atas peringatan. Moga redha Allah sentiasa bersamamu :-)

Khir Khalid berkata...

Subhanallah.. peringatan & perkongsian yg baik..

puteri airyn berkata...

Suatu perkongsian yang baik dan menarik :-)

Cik Itah@RRP berkata...

perkongsian yang baik untuk semua :) thanks share ya ieda :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) berkata...

terima kasih di atas perkongsian yang sangat bermanfaat.. hidup kita semestinya tidak lepas dari ujian Allah.. itu salah satu bukti Allah amat menyayangi kita..

Fokus Impian berkata...

posting yg menarik...

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

tq utk perkngsian ni dear..

Aimaniman Ezaiza berkata...

Dofollow blog cute nih..

Tq atas info ...semua manusia mengharapkan hidup yg berlandasksn alQuran dan deen.. insya allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua catatan di atas daripada Hunyeda